Hoogwaardige kwaliteit
Bevoegde trainers en docenten
Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
Maatwerk

1 - Sociaal Domein

Maatschappelijke Begeleiding Statushouders

Begeleiders bij welzijnsorganisaties zijn het eerste aanspreekpunt voor statushouders. Zij helpen en ondersteunen onder andere bij het opbouwen van een sociaal netwerk, regelwerk, Nederlandse taal leren en werk of vrijwilligerswerk met als doel dat statushouders zelfstandig en volwaardig meedoen in de maatschappij. In de workshop Maatschappelijke Begeleiding Statushouders krijg je kennis en inzicht in [...]

2024-12-04T11:28:41+01:00

Cultuur en Gedrag

Cultuur en gedrag lijken soms behoorlijk door elkaar heen te lopen. De aanpassing aan de cultuur wordt moeilijker naarmate die sterker van hun eigen cultuur verschilt. De kans is dan ook groter dat er meer aanpassingsproblemen ervaren worden. Daarbij speelt dat nieuwkomers hun leven opnieuw moeten inrichten in een nieuwe context met een nieuwe [...]

2024-11-07T14:21:33+01:00

Veilig Huisbezoek & Sterker bij Agressie

Door maatschappelijke (gedrags)ontwikkelingen van de afgelopen jaren verandert het gedrag waar medewerkers mee te maken krijgen snel. Het tempo van escalatie gaat omhoog, mensen worden mondiger, het eisenpakket neemt toe, de verwachtingen stijgen, er is meer invloed van social media, de doelgroep verandert snel (meer psychiatrie, middelengebruik, laagbegaafde bewoners, verslaving, medicatie of gebrek daaraan), [...]

2025-01-14T14:33:15+01:00

Preventieve Huisbezoeken bij Ouderen

Een van de belangrijkste uitdagingen waarmee veel ouderen te maken krijgen is sociale isolatie en eenzaamheid. Veel senioren verliezen hun sociale netwerken en dat kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid en depressie. Tijdens de huisbezoeken bied je hen een luisterend oor en oprechte aandacht. Een preventief huisbezoek bij ouderen heeft als doel om te [...]

2024-11-07T14:22:57+01:00

Communicatie met Statushouders – Op Weg naar Werk

Het vinden van werk is voor veel statushouders een lange weg met hobbels en obstakels. Na een lang en onzeker verblijf in het AZC komen statushouders in een gemeente wonen. Vervolgens willen ze deel uitmaken van de maatschappij, verder gaan met hun leven en zich op de toekomst richten. Echter, veel nieuwkomers blijven steken in [...]

2024-07-10T13:59:13+02:00

Gezin en Opvoeding in Cultureel Perspectief

In Nederland leven veel ouders met een niet-Westerse achtergrond. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren te maken gekregen met vluchtelingen uit met name landen zoals Eritrea en Syrië. In de training Opvoeding en Gezin in Cultureel Perspectief ligt de focus op de visie van ouders vanuit hun cultuur en hoe je hier als sociaal werker [...]

2024-07-10T13:59:13+02:00

Psychische Stoornissen en Gedragsproblematiek

Ruim 25% van de Nederlandse inwoners boven de 18 jaar te maken heeft met psychische problemen die hun functioneren matig tot ernstig belemmeren. Een aanzienlijk deel van deze doelgroep met psychische stoornissen en gedragsproblemen woont zelfstandig, al dan niet onder begeleiding van professionals. Als professional in het sociaal domein kom je in tal van [...]

2024-10-10T15:55:04+02:00

Zorgsignalen achter de voordeur (vrijwilligers)

Vrijwilligers, werkzaam in het sociaal domein, hebben een belangrijke ogen en oren functie. Zij komen bij bewoners in huis en kunnen zodoende afwijkende gedragingen of zorgsignalen doorgeven in aan de sociaal werkers. In de training Zorgsignalen achter de voordeur leer je om mogelijke problemen of misstanden te signaleren, zoals verwaarlozing, vervuiling, vermoedens van huiselijk geweld, [...]

2024-07-10T13:59:24+02:00

Participatieverklaringstraject

Je bent nieuw in Nederland komen wonen. Je leven in je thuisland ligt achter je en je bent nu in een land waar alles nieuw voor je is. Welke bagage heb je meegenomen? Hoe bouw je je leven hier op? In de workshop Participeren in Nederland voor Statushouders krijg je inzicht in de Nederlandse cultuur, [...]

2024-07-10T13:59:24+02:00

Sta sterker bij agressie

Dreigen, schreeuwen, intimideren zijn kreten die voor veel medewerkers maar al te vaak herkenning oproepen. Dit kan onder andere gebeuren tijdens huisbezoeken, op kantoor of aan de telefoon. Wat doe je wanneer iemand zich verbaal agressief gedraagt? Wat kun je doen als organisatie, als team en als individu? In de training ‘Sta sterker bij [...]

2024-11-22T12:21:17+01:00