Inhoud
Resultaat
Data
Referenties

Met enige regelmaat krijgt onderwijspersoneel te maken met agressie.

Een moeder die op school verhaal komt halen nadat haar zoon door een medeleerling geduwd is op het schoolplein. Een ouder die tegen een juf zegt: als je mijn kind nog eens aanraakt dat pak ik jou… Een vader die dreigende taal uit naar leerkracht, omdat zijn dochter weer na moet blijven. Een boze ouder aan de telefoon die het niet eens is met de schoolregels. Een leerling die de leerkracht uitmaakt uitscheldt.  agressie van leerlingen naar leerkrachten.

In de training Sta sterker bij agressie krijg je kennis en vaardigheden wat je kan doen tegen agressie en gaan we dieper in op de verschillende soorten agressie waarmee onderwijspersoneel zoal geconfronteerd worden. Praktijk aan de hand van herkenbare casuïstiek zijn hierbij het uitgangspunt.

Als deelnemer leer je wat in je bereik ligt om agressie te voorkomen en als er al sprake is van agressie, om dan de situatie niet uit de hand te laten lopen. Dit kan zijn bij agressie wat op jou is gericht of agressie van bijvoorbeeld ouders tegen elkaar. De training is een gedragstraining waarin je meer inzicht krijgt in je eigen gedrag en je eigen communiceren naar anderen. Met deze training worden je persoonlijke vaardigheden in het omgaan met agressie vergroot. Tijdens deze praktijktraining wisselen theorie en praktijk zich voortdurend af.

Programma

  • Korte kennismaking met vragen gericht op agressie;
  • ABCD-gedrag – praktische aanpak van agressie.
  • Voorkomen van escalatie:
    • De-escalerend gedrag.
  • Wegnemen van agressie:
    • Emoties beheersbaar en beïnvloedbaar maken;
    • De angel uit agressiesituatie halen;
    • Grenzen stellen.
  • Zelf uit de emotie blijven;
  • Bij leerlingen eerste start van agressie regulatietraining;
    • Impulscontrole;
    • Moreel redeneren;
    • Spanningscontrole voor kinderen om met emoties om te gaan;
    • Humane begeleiding in fysieke agressie.
  • Doorlopende realistische oefensimulaties met ondersteuning van een co-trainer.

Doelstellingen

  • Je leert hoe je met agressief gedrag van ouders en leerlingen kunt omgaan;
  • Je leert je eigen grenzen aangeven;
  • Je krijgt inzicht in je eigen gedrag in agressievolle situaties;
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen om tegen agressie op te kunnen optreden.

TIJDSDUUR 
1 dag van 09.00 – 16.00 uur

GROEPSGROOTTE
Maximaal 10 personen

INVESTERING INCOMPANY
Vraag direct vrijblijvend een incompany offerte aan!

Incompany trainingen worden in overleg gepland bij de opdrachtgever op locatie.

Wilma Mochel, secretaresse CBS Ichtus in Zeist:
Goede cursus. Veel van opgestoken. Complimenten voor de trainers en acteurs. Wat ik toe kan passen is duidelijk zijn zonder de betrokkenheid uit het oog te verliezen in telefoongesprekken met ouders die boos of gefrustreerd zijn.

Marianne Bor – van den Berg, directeur Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Ik vond het een fijne manier van trainen. De rollenspellen waren niet bedreigend, dit door de opbouw van de dag.

Tine Vonk – Lock, onderbouwcoördinator Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Situatie uit de dagelijkse praktijk geoefend en proberen er goed mee om te gaan.

Suzanne Kraaijeveld, leerkracht Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Dagelijkse situaties oefenen, zeer effectief. Leerzame dag en minder spanning dan verwacht.

Jan Bot, directeur Obs Roald Dahl in Sliedrecht:
Het nut van de training in de werksituatie, niet alleen naar ouders, maar ook naar kinderen.

José Kraaijeveld, leerkracht Obs Roald Dahl in Sliedrecht:
Ga zo dóór. Interessante en leerzame bijeenkomst! Dank daarvoor!

TIJDSDUUR
2 dagdelen

GROEPSGROOTTE
Maximaal 10 personen

INVESTERING
Vraag vrijblijvend een incompany offerte!