Docenten en ondersteunend personeel krijgen in omgang met leerlingen en ouders te maken met mondigheid, weerstand en agressie.
Een leerling die je uitscheldt. Een vader komt verhaal halen, omdat je de telefoon van de leerling hebt ingenomen. Een boze ouder aan de telefoon die het niet eens is met de schoolregels. Hoe reageer je? Wanneer toon je begrip en wanneer begrens je gedrag? Hoe kun je gedrag begrenzen? Welke afspraken zijn er met je collega’s en de schoolleiding?
In de training Sta sterker bij agressie krijg je kennis en vaardigheden wat je kan doen tegen agressie en gaan we dieper in op de verschillende soorten agressie op school. Als deelnemer leer je wat in je bereik ligt om agressie te voorkomen en als er sprake is van agressie, om dan de situatie niet uit de hand te laten lopen. De training is een gedragstraining waarin je meer inzicht krijgt in je eigen gedrag en je eigen communiceren naar anderen. Met deze training worden je persoonlijke vaardigheden in het omgaan met agressie vergroot. Tijdens deze praktijktraining wisselen theorie en praktijk zich voortdurend af.
Herkenbaar?
- Uitschelden door leerlingen, stoelen door de klas, tafels omgooien.
- Een leerling die na moet blijven en een grote mond opzet.
- Een ouder die over de schreef gaat en kleinerende opmerkingen maakt.
- Een ouder die het verhaal van wat haar kind thuis vertelt klakkeloos voor waar aanneemt en jou ter verantwoording roept.
- Een geïrriteerde moeder die van jou wil weten of nablijven wel nodig was.
- Een leerling daagt je uit in het bijzijn van z’n vrienden.
- Een leerling die een jaar blijft zitten waardoor de verwachtingen van de ouder spaaklopen.
- ‘Ik wil sterk in mijn schoenen staan en mijn eigen grenzen bewaken.’
- ‘Ik vind het ongemakkelijk als mensen te dicht naar mij toe komen op een intimiderende manier.’
- ‘Een jongen uit mijn groep was boos, misdroeg zich en kreeg een time-out. Vervolgens ging hij met zijn tafel tegen de muur bonken. Ik vroeg hem ermee te stoppen, maar dat deed hij niet. Uiteindelijk liep hij boos het lokaal uit.’
Programma
- Korte kennismaking met vragen gericht op agressie;
- ABCD-gedrag – praktische aanpak van agressie.
- Benaderingsoefening en eigen spanning reguleren bij agressie:
- Gedachten sturen;
- Ademhaling controleren;
- Spierspanning verminderen;
- Voorkomen van escalatie:
- De-escalerend gedrag.
- Wegnemen van agressie:
- Emoties beheersbaar en beïnvloedbaar maken;
- De angel uit agressiesituatie halen;
- Grenzen stellen.
- Realistische oefensimulaties in een veilige sfeer met ondersteuning van een trainingsacteur.
Wist u dat wij de training Sta Sterker bij agressie kunnen organiseren tijdens studiedagen bij u op school? Zowel voor 4 deelnemers als tot en met 80 deelnemers.
Doelstellingen
- Je leert hoe je met agressief gedrag van ouders en leerlingen kunt omgaan;
- Je leert je eigen grenzen aangeven;
- Je krijgt inzicht in je eigen gedrag in agressievolle situaties;
- Je krijgt meer zelfvertrouwen om tegen agressie op te kunnen optreden.
TIJDSDUUR
1 dag van 09.00 – 16.00 uur
Ook in de avonduren mogelijk
GROEPSGROOTTE
4 – 80 deelnemers
INVESTERING INCOMPANY
Vraag direct vrijblijvend een incompany offerte aan!
Incompany trainingen worden in overleg gepland bij de opdrachtgever op locatie.
Feedback locatieleider Janneke Veldhuis, Kompaan College in Zutphen:
Door het enthousiasme van de collega’s hebben we vervolgens deze training nog vijf keer aangeboden in schooljaar 2023-2024. Daarnaast is het professionaliseringsaanbod voor schooljaar 2024-2025 reeds vormgegeven door vier keer de training Interculturele Communicatie aan te bieden en twee keer de training Sta sterker bij agressie op school.
Ik gun elke medewerker van alle Voortgezet Onderwijs scholen deze praktische training.
Claudia Johannesma, begeleider passend onderwijs Amstelveen College:
Duidelijke taal, goede voorbeelden. De afwisseling van theorie en actief meedoen was goed in balans. Ik weet nu nog beter waar ik een grens moet trekken in bepaald gedrag. Wanneer laat ik emotie toe en wanneer begrens ik. Heel duidelijke kaders meegekregen.
Wilma Mochel, secretaresse CBS Ichtus in Zeist:
Goede cursus. Veel van opgestoken. Complimenten voor de trainers en acteurs. Wat ik toe kan passen is duidelijk zijn zonder de betrokkenheid uit het oog te verliezen in telefoongesprekken met ouders die boos of gefrustreerd zijn.
Marianne Bor – van den Berg, directeur Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Ik vond het een fijne manier van trainen. De rollenspellen waren niet bedreigend, dit door de opbouw van de dag.
Tine Vonk – Lock, onderbouwcoördinator Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Situatie uit de dagelijkse praktijk geoefend en proberen er goed mee om te gaan.
Suzanne Kraaijeveld, leerkracht Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Dagelijkse situaties oefenen, zeer effectief. Leerzame dag en minder spanning dan verwacht.
Jan Bot, directeur Obs Roald Dahl in Sliedrecht:
Het nut van de training in de werksituatie, niet alleen naar ouders, maar ook naar kinderen.
José Kraaijeveld, leerkracht Obs Roald Dahl in Sliedrecht:
Ga zo dóór. Interessante en leerzame bijeenkomst! Dank daarvoor!
TIJDSDUUR
Van 09.00 – 16.00 uur
Ook in de avonduren mogelijk
GROEPSGROOTTE
4 – 80 deelnemers
INVESTERING
Vraag vrijblijvend een incompany offerte!