Inhoud
Resultaat
Data
Referenties

Met enige regelmaat krijgt onderwijspersoneel te maken met agressie.

Een leerling die je uitscheldt. Vechtende leerlingen. Een vader komt verhaal halen, omdat je de telefoon van de leerling hebt ingenomen. Een boze ouder aan de telefoon die het niet eens is met de schoolregels.

In de training Sta sterker bij agressie krijg je kennis en vaardigheden wat je kan doen tegen agressie en gaan we dieper in op de verschillende soorten agressie waarmee onderwijspersoneel zoal geconfronteerd worden. Praktijk aan de hand van herkenbare casuïstiek is hierbij het uitgangspunt.

Als deelnemer leer je wat in je bereik ligt om agressie te voorkomen en als er al sprake is van agressie, om dan de situatie niet uit de hand te laten lopen. Dit kan zijn bij agressie wat op jou is gericht of agressie van bijvoorbeeld ouders tegen elkaar. De training is een gedragstraining waarin je meer inzicht krijgt in je eigen gedrag en je eigen communiceren naar anderen. Met deze training worden je persoonlijke vaardigheden in het omgaan met agressie vergroot. Tijdens deze praktijktraining wisselen theorie en praktijk zich voortdurend af.

Programma

  • Korte kennismaking met vragen gericht op agressie;
  • ABCD-gedrag – praktische aanpak van agressie.
  • Voorkomen van escalatie:
    • De-escalerend gedrag.
  • Wegnemen van agressie:
    • Emoties beheersbaar en beïnvloedbaar maken;
    • De angel uit agressiesituatie halen;
    • Grenzen stellen.
  • Zelf uit de emotie blijven;
  • Bij leerlingen eerste start van agressie regulatietraining;
    • Impulscontrole;
    • Moreel redeneren;
    • Spanningscontrole voor kinderen om met emoties om te gaan.
  • Realistische oefensimulaties in een veilige sfeer met ondersteuning van een trainingsacteur.

Wist u dat wij de training Sta Sterker bij agressie kunnen organiseren tijdens studiedagen bij u op school? Zowel voor 10 deelnemers als voor 80 deelnemers.

Doelstellingen

  • Je leert hoe je met agressief gedrag van ouders en leerlingen kunt omgaan;
  • Je leert je eigen grenzen aangeven;
  • Je krijgt inzicht in je eigen gedrag in agressievolle situaties;
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen om tegen agressie op te kunnen optreden.

TIJDSDUUR 
1 dag van 09.00 – 16.00 uur

GROEPSGROOTTE
5 – 80 deelnemers

INVESTERING INCOMPANY
Vraag direct vrijblijvend een incompany offerte aan!

Incompany trainingen worden in overleg gepland bij de opdrachtgever op locatie.

Claudia Johannesma, begeleider passend onderwijs Amstelveen College:
Duidelijke taal, goede voorbeelden. De afwisseling van theorie en actief meedoen was goed in balans. Ik weet nu nog beter waar ik een grens moet trekken in bepaald gedrag. Wanneer laat ik emotie toe en wanneer begrens ik. Heel duidelijke kaders meegekregen.

Wilma Mochel, secretaresse CBS Ichtus in Zeist:
Goede cursus. Veel van opgestoken. Complimenten voor de trainers en acteurs. Wat ik toe kan passen is duidelijk zijn zonder de betrokkenheid uit het oog te verliezen in telefoongesprekken met ouders die boos of gefrustreerd zijn.

Marianne Bor – van den Berg, directeur Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Ik vond het een fijne manier van trainen. De rollenspellen waren niet bedreigend, dit door de opbouw van de dag.

Tine Vonk – Lock, onderbouwcoördinator Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Situatie uit de dagelijkse praktijk geoefend en proberen er goed mee om te gaan.

Suzanne Kraaijeveld, leerkracht Obs De Wilgen in Sliedrecht:
Dagelijkse situaties oefenen, zeer effectief. Leerzame dag en minder spanning dan verwacht.

Jan Bot, directeur Obs Roald Dahl in Sliedrecht:
Het nut van de training in de werksituatie, niet alleen naar ouders, maar ook naar kinderen.

José Kraaijeveld, leerkracht Obs Roald Dahl in Sliedrecht:
Ga zo dóór. Interessante en leerzame bijeenkomst! Dank daarvoor!

TIJDSDUUR
2 dagdelen

GROEPSGROOTTE
5 – 80 deelnemers

INVESTERING
Vraag vrijblijvend een incompany offerte!