Inhoud
Resultaat
Investering
Data
Referenties

Veranderingen in werkzaamheden, intensieve klantgesprekken,  veeleisende bewoners,  hoge werkdruk en prestatiedruk.

Mentaal weerbaar zijn speelt een belangrijke rol in situaties die ervaren worden als uitdagend. Het geeft inzicht in waarom mensen met dezelfde eigenschappen en onder dezelfde omstandigheden toch anders reageren op stressvolle situaties. Mentale weerbaarheid gaat dan ook om persoonlijke veerkracht. De training Mentale Veerkracht is voor medewerkers die meer rust en controle willen wanneer zij zich in stressvolle situaties bevinden. In de training is veel aandacht voor emotionele en mentale weerbaarheid. In een veilige trainingsomgeving word je bewust gemaakt van je eigen gedrag en reactie tijdens stressvolle momenten.

De training Mentale Veerkracht is voor medewerkers die uitdagingen van het werk met meer vertrouwen en controle aangaan. Daarnaast draagt een hogere veerkracht er aan bij dat je minder vatbaar bent voor het ontwikkelen van een burn-out.

Herkenbaar?
– Ik kan er niet goed tegen als…
– Morgen zie ik die man weer. Wat nu als…
– Ik hoop maar dat mijn collega…
– Ze luisteren toch niet…
– Ik heb het gevoel dat m’n hoofd overloopt…

In de training is met zelfcontrole aandacht voor onder meer houding en ademhalingstechnieken, waardoor je je spanning beter onder controle kunt krijgen. Daarnaast ga je aan de slag met het sturen van eigen gedachten in stressvolle situaties, zodat je je meer bewust bent wat je wilt zeggen om je doelen te behalen. Door gericht te trainen vergroot je je zelfvertrouwen en veerkracht.

Programma
– Uitdagende en haalbare doelen;
– Mentale voorbereiding;
– Energiemanagement:
– Wat kost energie en wat levert energie op.
– Alert reageren en gevoelens van stress verminderen;
– Psychische belasting;
– Gedachtecontrole:
– Herkennen van en omgaan met beperkende gedachten. Je leert om negatieve gedachten en gevoelens om te zetten naar positieve mogelijkheden;
– Gedragsverandering. Inzicht in eigen gedrag met als doel het persoonlijk handelen te verbeteren.
– Omgaan met lastige situaties en conflicthantering;
– Grenzen stellen;
– Praktijksituaties trainen.

De training Mentale Veerkracht is erop gericht om je handvatten te geven waarmee je je mentale weerbaarheid kan versterken. Hierdoor kun je de uitdagingen van het werk met meer vertrouwen en controle aangaan. Daarnaast draagt een hogere veerkracht er aan bij dat je minder vatbaar bent voor het ontwikkelen van een burn-out.

TIJDSDUUR 
1 dag van 09.00 – 16.00 uur

GROEPSGROOTTE
Maximaal 8 personen

INVESTERING
Open inschrijving: € 435,- vrij van BTW per persoon

Vraag direct een aantrekkelijke incompany offerte aan wanneer u meer medewerkers wilt aanmelden! 

Maandag 3 december 2018 in Woerden via open inschrijving.
Dinsdag 14 mei 2019 in Woerden via open inschrijving.

Incompany trainingen worden in overleg gepland bij de opdrachtgever op locatie.

Roelien Kroese – Westerink, teamleider Kroonheim – wonen De 10 Domeinen bij Stichting Adullam


Wat was voor jou aanleiding om de training te organiseren?
Er was veel angst voor 1 specifieke cliënt met moeilijk verstaanbaar gedrag. Hij was door zijn eigen angst en onduidelijkheid vaak verbaal en/of fysiek agressief. Er heerste daarom een angst cultuur en het was bijna onmogelijk om de cliënt de zorg te geven die hij nodig had.

Welke nieuwe inzichten hebben medewerkers gekregen?
Medewerkers hebben vooral een stukje geaccepteerd dat angst er bij kan horen. Niet de angst moet weg, maar het moet handelbaar zijn en medewerkers staan open voor zorg en ondersteuning. Ook is er bewustwording ontstaan dat angst vaak mentaal is en niet altijd gegrond op de werkelijkheid.

 

Natasja Schepens, Adviseur Klant bij Stichting Woonpartners over de training Mentale Veerkracht in Helmond:
Ik kijk terug op een prettige samenwerking met heel veel goede handvatten. Wat me vooral aansprak was de kracht van het brein en ademhaling en cortisol.

Deelnemers van Stichting Woonpartners na afloop van de training:
– Herkenbaarheid in het delen van situaties, eigen situaties concreet maken, inzicht en koppeling in theorie.
– Duidelijke uitleg en een goed onderwerp.
– Mentaal weerbaar zijn is voor jezelf is en niet voor de klant, zowel op je werk als privé te gebruiken.
– Vanaf nu ga ik aan de slag om doelen te stellen en ook daadwerkelijk uit te voeren.

Natasja Schepens, Adviseur Klant bij Stichting Woonpartners over Mentale Veerkracht in Helmond:
Ik kijk terug op een prettige samenwerking met heel veel goede handvatten. Wat me vooral aansprak was de kracht van het brein en ademhaling.