De Nederlandse maatschappij is in constante culturele verandering. Dit gaat in hoog tempo met nieuwe culturen en gewoontes. Dit botst nog wel eens met de Nederlandse normen en waarden. Taalbarrières maken communicatie lastig. Daar komt bij dat veel ouders onvoldoende opleiding hebben genoten om hun kind te helpen met hun huiswerk en de voorbereiding op het vervolgonderwijs.
De verwachtingen van ouders zijn vaak erg hoog over de prestaties van hun kind. Hoe kun je ouders stimuleren om betrokken te zijn bij de ontwikkelingen van hun kind? Wat mag je van ouders verwachten?
Met name de ouders van de nieuwkomers die steeds een nieuwe 1e generatie vormen, hebben conservatievere inzichten dan hun eigen kinderen. Deze leerlingen groeien hier op, gaan naar de basisschool en voortgezet onderwijs en komen meer in aanraking met andere Nederlandse leerlingen en de Nederlandse normen en waarden.
De training interculturele communicatie met leerlingen en ouders richt zich op contact met leerlingen en ouders met voornamelijk niet-Westerse achtergronden, zoals een Turkse, Arabische, Marokkaanse en Eritrese achtergrond.
- Hoe komt het dat veel ouders niet op ouderavonden verschijnen?
- Ouders van nieuwkomers hebben hoge verwachtingen. Waar komt dit vandaan en hoe ga ik ermee om?
- Mag ik een leerling belasten met het vertalen voor zijn of haar ouder?
- Er is veel schoolverzuim. Ik vind het lastig om dat bespreekbaar te maken. Hoe doe ik dat?
- Ik loop vast in de communicatie met statushouders in het onderwijs. Wat kan ik doen?
Zowel de trainer als acteur hebben een niet-Nederlandse achtergrond en weten een brug te slaan tussen het denken en handelen inzake leerlingen en ouders ongeacht hun culturele achtergrond (Nederlands of niet-Westers).
Programma
- Introductie programma
- Nederlandse/Westerse cultuur versus niet-Westerse cultuur
- Familie ladder – IK en WIJ cultuur – welke invloed heeft dit op gedrag
- Hiërarchische rolverdeling – verhoudingen onderling
- Kennismaking met ervaringsdeskundige:
- Hoe wordt naar onderwijs gekeken?
- Ouders hebben moeite mee met de vrijheid op school, zoals gemengd zwemmen en sporten. Hoe ga ik hiermee om?
- Waarom komen leerlingen vaker dan gemiddeld te laat op school.
- Hoe komt het dat ouders minder betrokken zijn of lijken?
- Gelegenheid tot allerhande vragen.
In de middag ligt de focus op actief oefenen. Deelnemers kunnen eigen casuïstiek inbrengen. Zowel de trainer als acteur hebben een niet-Nederlandse achtergrond en weten een brug te slaan tussen het denken en handelen inzake leerlingen en ouders ongeacht hun culturele achtergrond (Nederlands of niet-Westers).
Doel van de training
Kennis en inzicht krijgen in de culturele verschillen en achtergrond van nieuwkomers. Met deze kennis kunnen leerkrachten, IB-ers en ondersteunend personeel ouders meer betrekken bij het onderwijs om de schoolgang en de leerprestaties van de kinderen te bevorderen.
TIJDSDUUR
1 dag van 09.00 – 16.00 uur
GROEPSGROOTTE
In overleg
INVESTERING OPEN INSCHRIJVING
Open inschrijving: € 489,- vrij van BTW per persoon
Dagarrangement koffie/thee en lunch (indien van toepassing (€ 85,-)
INVESTERING INCOMPANY
Groepsprijzen op locatie van de opdrachtgever zijn op aanvraag en financieel interessant vanaf 5 deelnemers.
Vraag direct een vrijblijvende incompany offerte aan wanneer u deze training bij u op locatie wilt organiseren!
OPEN INSCHRIJVING 2025
15 mei 2025 – Amstelveen
20 november 2025 – Zwolle
TIJDSDUUR
1 dag van 09.00 – 16.00 uur
Incompany trainingen worden in overleg gepland bij de opdrachtgever op locatie.
deelnemer gemeente Groningen
De training heeft mij meer bewust gemaakt over op welke manier je jongeren/ ouders het beste kunt benaderen, wanneer er sprake is van een cultureel verschil. De koppeling die werd gemaakt vanuit de bestaande communicatie vaardigheden en cultuurgebonden aspecten vond ik erg fijn. Leuke trainers ook!
Roos van Hoof – Prinsen, Leerplichtambtenaar bij gemeente Veldhoven
Wat me erg aansprak was het betrekken van ouders.
Annelies Boone, leerkracht bij Praktijkschool Het Bolwerk in Middelburg:
Praktisch goed toepasbaar. Complimenten.
Linda van den Beukel, leerkracht bij Openbare basisschool Het Web in Apeldoorn:
Zoveel handvatten, zoveel achtergrondinformatie, zoveel handvatten om gelijk toe te passen. Een zeer waardevolle cursus. Bedank!
Frederike Visscher, intern begeleider bij Basisschool De Geldershof in Lent:
De inhoud vanuit ervaring –> zo waardevol. Niet geacteerd, maar écht. Super inspirerend.
Monique Fiks-Patijn, directeur bij OBS De Schakel in Nunspeet:
Dit had ik veel eerder moeten doen, bedankt!
Vera Doornekamp, directeur Taalklassen Hoogland bij Stichting Meerkring in Amersfoort:
Toepasbaar in de praktijk en voorbeelden uit de praktijk.
Miranda Spies, leerkracht Schakelklas bij Juliana van Stolbergschool in Veenendaal:
“Waar voor je geld.” Ga zo door.
OPEN INSCHRIJVING 2025
15 mei 2025 – Amstelveen
20 november 2025 – Zwolle
TIJDSDUUR
1 dag van 09.00 – 16.00 uur
GROEPSGROOTTE
In overleg
INVESTERING OPEN INSCHRIJVING
Open inschrijving: € 489,- vrij van BTW per persoon
Dagarrangement koffie/thee en lunch (indien van toepassing (€ 85,-)